lördag 6 november 2010

Dag 2

Jag kunde inte sova sa efter nagra timmar kande jag att jag behovde borja gora stan. For att borja nagonstans tog jag en taxi till Colaba och reality tours kontor. Tankte att jag kanske skulle tr'ffa nagra andra turister dar men inte. Kontoret var en skrubb. Stackars manniska som jobbar dar! Bokade en slumtur till senare pa dan och at pa New Lakshmi Vilas, en liten veggierestaurang med manga locals mitt emot kontoret. Nar jag l'mnade mumbai kom jag att ha atit dar tre ggr. Supergod indisk mat och jattebillig! 57rs for en thali och en coca cola, det ar cirka 8kronor. Jag at en masala dosa, den var smarrig! Gick tillbaks till kontoret and off we go to the Daravi slum. Jag, tva australienskor och tva brittiskor. Daravi ar Asiens storsta slum och det ar verkligen fascinerade att se hur val allting funkar. Saklart sag jag sakert de mest stadade delarna men anda. Det pagar en hel atervinningsverksamhet, det shippas skrap fran kina, US, hela indien dit och dar smalts det ner och anvands pa nytt. Koper du ex solglasogon som det star made in india pa 'r det formodligen gjorda i Daravi. Aven stora marken tillverkar sina grejer har. Min guide kopte en planbok for nagra svenska kronor, samma planbok tillverkades egentligen for Gucci och val i butiken med deras loggo kostar den en formogenhet. Crazy. I kenya var jag i Kibera, Afrikas st;rsta slum och de tva ar helt olika uppbyggda.

Indien is all about contrasts sa pa kvallen gick jag och tjejerna till Taj Hotel och drack drinkar. Taj ar val ett av indiens mest anrika hotell, det var ett av de stallen som blev utsatt for terrorattacker 2008 och det ar var herr och fru Obama bor at the time. Gud, hela stan har varit galen infor Obamas besok. De stadas och fixas och jag kan tanka mig att att det ar ganska jobbigt i Mumbai nu, den redan galna trafiken 'r sakert annu galnare. Det firas Diwali, en av de storsta hogtiderna inom hinduism och eftersom Obama 'r dar sparras stora delar av staden av och bara tursiter och butiksagarna ar till[tna in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar